Bezpečné nakupovanie

PesiaZona.sk radí: Ako bezpečne nakupovať cez internet

Slováci len pomerne nedávno objavili čaro rýchleho a komfortného nákupu prostredníctvom internetu. Pozitívom však je, že tomuto trendu každý rok prepadáva čoraz viac ľudí. V roku 2012 už dokonca každý druhý užívateľ internetových služieb nakupuje on-line.

Nákup prostredníctvom virtuálnych obchodov je čoraz populárnejší. Spotrebitelia oceňujú najmä možnosť porovnávania cien, služieb a parametrov naprieč pestrým spektrom produktov a to všetko z pohodlia svojich príbytkov.

Lenže, kde je perspektíva dobrého biznisu, tam sa začínajú objavovať aj pochybní predajcovia, ktorým nejde o blaho zákazníkov. Oveľa viac ich zaujíma svoj vlastní prospech, pomocou nekalých praktík pri uzatváraní obchodných zmlúv. Preto nie je prekvapením, že na našom malom Slovensku pribúdajú nové a nové e-shopy ako huby po daždi. Tento expanzívny však so sebou neprináša zvýšenie konkurencie, ale skôr pokles kvality v rámci ponuky internetových obchodov.

Toto nie sú bezduché nepodložené výčitky, ale skutočnosť. Dokazuje to aj kontrola Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktorá zistila nedostatky až u 90 % internetových predajcov. Najčastejšie problémy sa vyskytovali pri nedostatočnom oboznámení o obchodných podmienkach, reklamačnom konaní, častokrát dochádzalo k zavádzaniu spotrebiteľa alebo chýbali dôležité informácie (napríklad o možnosti vrátiť produkt do 7 dní bez udania dôvodu) atď.. Viac o tom, ako nenaletieť podvodníkom, neprísť o svoje peniaze a na čo všetko má kupujúci právo pri nákupoch cez internet, si povieme v tomto príspevku.

Rady ako bezpečne nakupovať na internete a nenaletieť podvodníkom

1.Porovnávanie cien

Prvá vec, s ktorou začínate svoj nákup, je nájdenie tovaru. Na to skvele poslúžia porovnávače cien, webové vyhľadávače, prípadne obľúbených internetový obchod, v ktorom radi nakupujete. Takýmto postupom si môžete porovnať cenu i parametre vášho produktu s podobnými výrobkami. Získate tak predstavu a možnosť vyberať spomedzi viacerých tovarov aj predajcov.

Tip:

Ak nájdete príliš nízku cenu produktu, oproti ostatným obchodom, buďte opatrní. Môže síce ísť o dopredaj zásob, extrémne zľavy, ale často ide aj o kusy, ktoré boli poškodené a obchodník sa ich chce takto zbaviť. Preto sa vždy podrobne informujte.

Skúsenosť:
Parametre a fotografie na internete môžu byť zavádzajúce. Pred definitívnou kúpou si radšej nechajte od predajcu overiť sporné informácie, prípadne si vyžiadajte reálnu fotku tovaru. Čiňte tak až v prípade, že máte skutočný záujem o nákup.

2.Kontaktné informácie predajcu

Seriózni predajcovia nemajú čo skrývať, preto by na stránke mali byť uverejnené kompletné kontakty na obchod. Názov, adresa, sídlo, IČO, telefón, e-mail. Toto je základné minimum informácií, ktoré by mali byť ľahko dostupné a dobre viditeľné. Či sú uvedené údaje skutočné, sa dá poľahky skontrolovať prostredníctvom živnostenského alebo obchodného registra.

Skúsenosť:
Ak je v podstránke kontakty uvedený iba kontaktný formulár, niečo nie je v poriadku alebo ide o neskúseného prevádzkovateľa, ktorý nepozná svoje povinnosti. Preto dobre zvážte či máte záujem pokračovať v nákupe.

Kontaktné informácie nie sú to jediné, o čom by mal obchodník informovať na svojom e-shope. Zákon prikazuje všetkým obchodom zverejňovať ich obchodné aj reklamačné podmienky. Druhou stranou mince je aj to, že je vo vašom záujme si tieto dokumenty prečítať, aby ste predišli budúcim nedorozumeniam po uzatvorení obchodnej zmluvy.

3.Referencie obchodu

Po overení kontaktných údajov na stránkach predajcu, si ešte pre istotu vyhľadajte skúsenosti ostatných spotrebiteľov. Takýmto spôsobom dokážete odhadnúť či prebehne nákup korektne alebo musíte očakávať nedostatky.

Tip:
V prípade, že ide o neznámeho obchodníka a jeho referencie nie sú lichotivé, vyberte si iného, hoc aj o niečo drahšieho. Vo výsledku tak ušetríte nielen peniaze, ale aj svoje nervy.

Skúsenosť:
Doména sk nemusí automaticky znamenať, že ide o slovenského prevádzkovateľa. Mnoho zahraničných subjektov využíva slovenskú koncovku na zvýšenie dôveryhodnosti. Ich hlavným lákadlom býva nízka cena, no problémy nastávajú pri reklamácií tovaru, kedy ho musíte posielať cez hranice za nemalý poplatok.

4.Reklamačný poriadok
Jedným z hlavných argumentov prečo sa ľudia boja nakupovať cez internet, je eventuálna reklamácia produktu. Určite vám napadlo, že keď kúpite tovar v kamennej predajni, tak aspoň viete kam ho máte zaniesť v prípade reklamácie a to aj napriek tomu, že na internete je oveľa lacnejší. Toto zmýšľanie je najväčšia brzda celého on-line nakupovania. Ale, žiaľ, často oprávnená.

Tip:
O možnostiach reklamácie sa vždy informujte ešte pred nákupom, aby ste vedeli do čoho idete. Pozorne si prečítajte aj obchodné podmienky predajcu.

Podľa zákona číslo 108/2000 Zb. z. v znení neskorších noviel má kupujúci právo podľa §12 na odstúpenie od zmluvy, uzatvorenej prostredníctvom elektronických komunikačných prostriedkov do 7 pracovných dní odo dňa doručenia (prevzatia) tovaru. Navyše, prevádzkovateľ je zároveň povinný do 15 dní vrátiť zaplatené peňažné prostriedky za vrátený tovar.

Skúsenosť:
Očividnou nevýhodou pri nákupe cez internet je nutnosť posielať reklamovaný tovar za vlastné peniaze. Okrem toho, vo väčšine prípadov musíte poslať produkt do príslušného servisu alebo priamo distribútorovi a nie obchodníkovi od ktorého ste nakúpili.

5.Platba za tovar

Väčšina internetových predajcov ponúka rozmanité možnosti , ako zaplatiť za kupovaný výrobok. Najčastejšie sa môžete stretnúť s týmito formami platby:
  • Dobierka
  • Platba kartou
  • On-line platby (PayPal, SporoPay, TatraPay, PayPay ...)

Tip:
Pri platbe cez internet uskutočňujte transakciu vždy so svojho počítača, nikdy nie z verejného, a to iba cez zabezpečené stránky začínajúce na https:// ( pozor nie http:// !!! ), cez bezpečnostný protokol (SSl alebo 3D Secure) a číslo karty dávajte iba spoľahlivým predajcom.

Akú platbu využiť? Ak nakupujte z obchodu prvý raz je lepšie využiť možnosť platby na dobierku. Môže byť o niečo drahšia, ale máte väčšiu istotu. Rovnaká rada platí aj pri kúpe z bazáru. Pri častejších nákupoch od overeného predajcu sa nemusíte báť ani platby kartou alebo on-line platieb, ktoré sú veľmi rýchle a pri dodržaní základných bezpečnostných krokov aj značne bezpečné.

Skúsenosť:
Nepodľahnite prvotnej radosti z najnižšej ceny produktu. Dôležitá je výsledná cena so všetkými poplatkami. Neraz sa stáva, že nájdete obchod, kde je cena o pár eur nižšia ako u konkurencie. Ak má obchod dobré referencie, nič vám nebráni uskutočniť nákup. Lenže pri vypĺňaní objednávky zistíte, že za dopravu sú eurá navyše, za platbu na dobierku si tiež priplatíte a ešte treba zarátať recyklačný poplatok...Nakoniec bude výsledná suma drahšia, pretože obchod, kde bol tovar o 5 eur drahší má dopravu a platbu zadarmo.

6.Dodanie a kontrola tovaru
Všeobecné dodacie podmienky musia byť uverejnené priamo na stránkach. Pri jednotlivých produktoch sa však môžu líšiť a každý slušný predajca vám ich pošle e-mailom, sms-kou, prípadne telefonicky. Ak vám tovar prinesie kuriérska služba, budú vás kontaktovať oni vyššie spomenutými metódami.

Skúsenosť:
V prípade, že zamýšľate použiť tovar ako darček pre niekoho druhého a musíte ho mať k dispozícií do konkrétneho dátumu, nebojte sa osloviť predajcu s otázkou na dostupnosť a doručenie. Ak to nebude možné, obráťte sa na niekoho iného. Takto sa občas dajú získať aj určité zľavy. Stačí iba spomenúť, že konkurencia vám síce dodá tovar o jeden deň neskôr, ale zas bude o 5% lacnejší.

Pred prebratím a zaplatením tovaru sa ho nebojte poriadne prezrieť. Nemôžete ho síce rozbaliť, ale zamerajte sa na prípadne poškodenia vonkajšieho obalu. Ak sa vám nebude hocičo zdať v poriadku (pomliaždená škatuľa, príliš nízka váha vzhľadom na typ produktu, navlhnutý obal), tovar nepreberajte, ale spíšte protokol a uvedomte obchodníka.

Tip:
Občas sa môže stať, že vám bude ponúknuté či chcete aj doklad, lebo je len na požiadanie. Neváhajte ani sekundu a vyžiadajte si ho a dobre uschovajte. Nezabúdajte si všetky potrebné doklady archivovať pre prípadnú reklamáciu.
facebook
sutaz
suťaže